معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر ؛ هما

شرکت هواپیمایی یا خط هوایی معمولاً به یک گروه صنعتی گفته می‌شود که از طریق خطوط هوایی، مسافر یا محموله جابجا می‌کند. در پست‌های قبلی به معرفی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی فعال در کشور پرداخته بودیم و در این سری از پست‌ها نیز قصد داریم که به معرفی و بررسی تک تک این شرکت‌ها بپردازیم. در ادامه با زرین نما و معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر یا همان ایرلاین هما همراه باشید.

[c][/c]

بیشتر بخوانید:

معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر ؛ هما

درباره شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)

هواپیمایی ایرانی «ایرانین ایرویز» در اردیبهشت ماه سال 1325 تاسیس گردید و اولین خدمات مسافرت هوایی خود را در مسیر تهران به مشهد مقدس و پس از جنگ جهانی دوم آغاز نمود. درطول 17 سال (از سال1324 تا 1341) و به تدریج با دارا بودن تنها چند پرواز بین‌المللی به مهم‌ترین خط هوایی داخلی تبدیل شد. در سال 1333 خط هوایی خصوصی دیگری تحت عنوان پرشین ایرویز یا پارس تاسیس گردید. در ابتدا، خط هوایی پرشین ایرویز فقط وظیفه حمل بار به اروپا را به عهده داشت.

شرکت هواپیمایی ایران ایر

وضعیت جغرافیایی کشور ایران و گسترش وسیع آن، دور بودن مراکز نسبتاً پرجمعیت از یکدیگر، کمبود وسیله ی نقلیه اعم از جاده‌ای و ریلی، لزوم ارتباط سریع و مطمئن سازمان‌های علمی و دولتی و از همه مهمتر نبود یک شبکه منظم با قابلیت‌های بالا در راستای احیای حقوق متقابل هوایی با سایر کشورها و همچنین تامین رفاه و آسایش بیشتر ملت ایران، همه و همه شرایطی را فراهم ساخت تا هیات وزیران در تاریخ بیست و یکم بهمن سال 1340 ، پیشنهاد وزیر راه را مبنی بر تاسیس یک شرکت هواپیمایی متعلق به ملت، به تصویب برساند. در پی اتخاذ این تصمیم شرکت هواپیمایی ملی ایران در تاریخ پنجم اسفند ماه سال 1340 با ادغام دو شرکت هواپیمایی ایرانین ایرویز و پرشین ایرویز و ایجاد خط هوایی جدیدی بانام هواپیمایی ملی ایران با علامت اختصاری و سمبل هما تاسیس شد و از فروردین ماه سال 1341 فعالیت های خود را آغاز نمود.

شرکت هواپیمایی ایران ایر

تاریخچه شرکت هواپیمایی ایران ایر (هما)

اگرچه تاریخچه پروازهای بازرگانی در ایران به سال‏های 1320 و 30 خورشیدی باز می‌گردد اما در 5 اسفند سال 1340 بود که برای نخستین بار یک شرکت هواپیمایی بازرگانی ملی تاسیس گشت. این شرکت با نام بین المللی IRAN AIR و عنوان هواپیمایی ملی ایران با نام اختصاری “هما” امکانات سایر شرکت‏‌های خصوصی که تا پیش از آن تاریخ در ایران فعالیت می‌کردند را در اختیار گرفت و بدین‌سان تاریخ پر فراز و نشیب هما که تا امروز بیش از نیم قرن است ادامه دارد رقم خورد. نشان آشنای «مرغ هما» که برگرفته از سازه موجود از این پرنده افسانه‌ای در تخت جمشید باستانی بود را جوانی به نام «ادوارد زهرابیان» در سال 1341 طراحی نمود که از آن زمان تاکنون یکی از زیباترین نشانه‌‏های طراحی شده و از برترین برندهای بین المللی به شمار می‌رود.
“هما” پروازهای خود را با بهره‌گیری از هواپیماهای داگلاس دی سی ۳، دی سی ۶، ویکرز و آورویورک آغاز نمود و در سال 1964 به عضویت کامل یاتا در آمد.

شرکت هواپیمایی ایران ایر

تاریخچه هما پیش از پیروزی انقلاب اسلامی

اولین پرواز “هما” با هواپیماهای «جت» در سال ۱۹۶۵ (1344) با استفاده از یک فروند بویینگ ۷۲۷-۱۰۰ در مسیر تهران-بیروت انجام شد. پس از آن شرکت تصمیم به تبدیل تمام ناوگان خود به هواپیماهای «جت» گرفت. با شروع دهه ۱۹۷۰ (از سال 1349 به بعد) عصر طلایی “هما” نیز آغاز گشت. در سال ۱۹۷۱ (1350) تعدادی بویینگ ۷۳۷-۱۰۰ و در سال ۱۹۷۴ (1353) تعدادی بویینگ ۷۲۷-۲۰۰ وارد ناوگان شرکت شد. همچنین تحویل هواپیماهای گران قیمت بویینگ ۷۴۷ از نوع ۱۰۰ و ۲۰۰ و SP از سال ۱۹۷۵ (1354) آغاز گشت.
در میانه دهه هفتاد میلادی، “هما” پروازهای بدون توقف بسیاری را به طور روزانه به قاره اروپا داشت. در این دوره هواپیمایی ملی ایران تنها در مسیر تهران-لندن بیش از 30 پرواز هفتگی انجام می‌داد. خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک در سال ۱۹۷۵(1354) با بهره‌گیری از بویینگ ۷۰۷ و با یک توقف در فرودگاه “هیث‌رو” لندن آغاز شد. با خرید بویینگ‌های ۷۴۷ اس پی، هما این هواپیماهای دوربرد را در مسیر تهران-نیویورک به کار گرفت و به این ترتیب طولانی‌ترین خط هوایی بدون توقف جهان را راه اندازی کرد.
در اکتبر سال ۱۹۷۲ (مهر ماه 1351)، “هما” قرارداد خرید دو فروند هواپیمای مافوق صوت کنکورد را با کنسرسیوم انگلیسی-فرانسوی آن به امضا رساند. البته این هواپیماها هرگز به ناوگان هما وارد نشدند، چرا که در آوریل ۱۹۸۰ (فروردین 1359)با توجه به پیروزی انقلاب اسلامی ایران و دگرگون شدن سیاست‌ها، این قرارداد فسخ شد.

شرکت هواپیمایی ایران ایر
در سال ۱۹۷۸ (1356)، “هما” ۶ فروند ایرباس مدل A۳۰۰ را برای به کارگیری در مسیرهای محلی از شرکت اروپایی ایرباس خریداری کرد و نخستین بهره بردار هواپیماهای ایرباس در خاورمیانه لقب گرفت. در پایان این سال “هما” به بیش از ۳۱ مقصد در داخل و خارج از ایران، از پکن و توکیو تا نیویورک به طور روزانه پرواز می‌کرد و در حال راه‌اندازی خطوط هوایی جدیدی به مقاصد لس آنجلس و سیدنی بود.
در سال‌های پایانی دهه هفتاد، هواپیمایی ملی ایران به عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می‌شد و در عین حال یکی از ایمن‌ترین، مدرن‌ترین و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا نیز به شمار می‌رفت. در سال 1976 (1355) “هما” پس از شرکت استرالیایی “کوانتاس” ایمن‌ترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت.

شرکت هواپیمایی ایران ایر

تاریخچه هما پس از پیروزی انقلاب اسلامی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با دگرگون شدن سیاست‌ها، انجام برخی پروازهای بین‌المللی “هما” تغییر نمود و از فوریه ۱۹۷۹(اسفند1358) تعدادی از آنها به کلی تعطیل شد.
آخرین فرود “هما” در فرودگاه جان اف کندی نیویورک در روز ۷ نوامبر سال ۱۹۷۹ (16 آبان 1358)اتفاق افتاد. دولت آمریکا پرواز روز بعد “هما” را در حالی که برای فرود آماده می‌شد به فرودگاه مونترال تغییر مسیر داد و اعلام کرد به دلیل تنش‌های ایجاد شده در روابط دو کشور در جریان تسخیر لانه جاسوسی در تهران، هواپیماهای ایرانی حق فرود در هیچ یک از فرودگاه‌های ایالات متحده را ندارند. با تعطیلی خط هوایی نیوِیورک هواپیماهای بویینگ ۷۴۷ اس پی هما به طور گسترده در مسیرهای آسیایی و اروپایی به کار گرفته شدند.

شرکت هواپیمایی ایران ایر
نام رسمی شرکت در سال 1360به «هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران» ،”هما” تغییر یافت. در این سال “هما” 7/1 میلیون نفرمسافر را جابجا کرد.
هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در سال‏‌های جنگ تحمیلی علی رغم فشارها و تهدیدهای موجود خدمات خود را به بهترین نحو ممکن به انجام می‌رساند و اگرچه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با مساله تحریم‌های بین‌المللی به ویژه از سوی امریکا و خروج پرسنل خارجی و متخصص خود دست به گریبان بود اما توانست با جایگزینی نیروهای بومی و آموزش نیروی جوان و تحصیلکرده نیازهای خود را برطرف کرده و دانش تعمیرات هواپیما را که زمانی تنها در اختیار متخصصان خارجی بود بومی سازد. امروز هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با توانمندی کامل امکانات انجام انواع تعمیرات اساسی و نیمه اساسی بر روی هواپیماهای خود و سایر شرکت‏های هواپیمایی داخلی را در اختیار دارد. خدمات فرودگاهی “هما” نیز با توجه به تعهد جدی و پایبندی “هما” به اصول مورد پذیرش جهانی و تطابق با استانداردهای مورد پذیرش بین المللی به بیش از 20 شرکت هواپیمایی خارجی سرویس می‌‏دهد.

در سال‏های پس از پیروزی انقلاب تعدادی هواپیمای فوکر 100، ایرباس و بویینگ نیز به شرکت “هما” اضافه شدند و در حال حاضر تعداد ناوگان عملیاتی “هما” (هواپیماهای موجود در خط پروازی) به 43 فروند رسیده است.
“هما” همچنین برای نخستین بار از آغاز تحریم ها ، موفق شد 3 فروند هواپیمایی باری به ناوگان خود اضافه و آنها را جایگزین ناوگان فرسوده‌ای نماید که سال‌ها بود از خط پروازی “هما” خارج شده و کاهش سهم “هما” در بازار بین‌المللی حمل و نقل بار را موجب گردیده بودند.
شرکت هواپیمایی ایران ایر

تاریخچه لوگوی هما

پس از آغاز به کار “هواپیمایی ملی ایران” و ثبت آن به عنوان شرکت ملی، نام “هما” از ترکیب سه حرف نخست این سه کلمه بوجود آمد و برای معادل انگلیسی، به دلیل ثقیل بودن نام Iran National Airline از ترکیب ساده تر IranAir استفاده شد. انتخاب آرم برای هما از طریق اعلام فراخوان در روزنامه‌های کیهان و اطلاعات در سال 1340 به مسابقه گذاشته شد. امر داوری توسط هیئتی از دانشکده هنرهای زیبا انجام شد.

در این مسابقه طرح یک جوان ایرانی با الهام از یکی از سرستون های تاریخی تخت جمشید برنده شد. “ادوارد زهرابیان” طراح نشان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران “هما”، زمانی این نشان ماندگار را طراحی کرد که فقط 22 سال داشت. این جوان با استفاده از یک سری موتیف‌های ایرانی طراحی خود را انجام داد. بهترین الگویی که وی می توانست برگزیند، پرنده‌ای در اسطوره‌های ایرانی به نام “هما” بود که نمونه‌اش را تنها در تخت جمشید می‌شد یافت. نام این پرنده هم چنین در کتاب‌های “گریشمن”، باستان شناس مشهور فرانسوی که حوزه تخصصی مطالعاتش ایران باستان بود، آمده است. سرستون پرنده ای را به تصویر می‌کشید که دارای سه خصوصیت منحصر به فرد بود: سر عقاب، گوش های گاو و یال اسب. در برخی از منابع آمده است که هما هرگز نمی‌آرامد و در تمام طول زندگی خود تا حدی در اوج پرواز می‌کند که از دیده‌گان نهان شده و هرگز بر روی زمین نمی‌آساید. رنگ پیشنهادی طراح برای این لوگو، آبی فیروزه ای بود.

شرکت هواپیمایی ایران ایر

مقاصد پروازی شرکت هواپیمایی ایران ایر

همان طور که اشاره شد، این شرکت هواپیمایی پروازهایی به مقاصد داخلی و خارجی دارد. در مورد پروازهای داخلی هواپیمایی هما می‌توان گفت که این شرکت تقریبا به همه استان‌ها پرواز داشته و در موزد مقاصد خارجی نیز پروازهایی را به کشورهای آسیایی و اروپایی دارد که لیست آن‌ها را می‌توانید در زیر مشاهده نمایید:

مقاصد آسیایی شرکت هواپیمایی هما:

  • بیروت
  • بمبئی
  • پکن
  • تاشکند
  • دبی
  • دمشق
  • دوحه
  • کراچی
  • کوالالامپور
  • کویت
  • نجف

مقاصد اروپایی شرکت هواپیمایی هما:

  • استانبول
  • استکهلم
  • آمستردام
  • آنکارا
  • پاریس
  • رم
  • فرانکفورت
  • کلن
  • گوتنبرگ
  • لندن
  • مسکو
  • میلان
  • وین
  • هامبورگ
شرکت هواپیمایی ایران ایر
شرکت هواپیمایی ایران ایر

دسته بندی های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *