جت ‌لگ یا سفر زدگی چیست؟

در این مطلب از زرین تراول قصد داریم تا اطلاعاتی در مورد سفر زدگی و یا همان جت لگ که پس از پروازهای طولانی مدت بروز خواهد ارائه کنیم. شما نیز اگر از جمله افرادی هستید که زیاد سفر می کنید این مقاله مفید را از دست ندهید.

چک لیست سفر به همراه فایل pdf و نکات ضروری برای مسافرت

لوازم ضروری سفر ؛ لیست کاملی از وسایل مورد نیاز در سفر

لوازم الکترونیکی کاربردی در سفر

اپلیکیشن‌های کاربردی در سفر را بشناسید

با سفر زدگی و یا همان جت لگ بیشتر آشنا شوید

جت ‌لگ به علائمی گفته می ‌شود که هنگام ورود هواپیما به یک منطقه زمانی دیگر (روز یا شب) بروز می ‌کند. این علائم ممکن است هر کسی از هر گروه سنی را تحت تاثیر قرار دهد و در نتیجه ساعت بدن شما با منطقه زمانی جدید سازگار نشود.

جت ‌لگ ممکن است، برنامه خواب شما را به هم بریزد و باعث شود در طول روز احساس سستی و خواب‌ آلودگی داشته باشید. این موضوع حتی در برخی مواقع گوارش را نیز تحت تأثیر خود قرار می ‌دهد.

عبور از یک یا دو منطقه زمانی معمولا مشکلی برای شما به وجود نمی ‌آورد؛ اما عبور از هفت الی دوازده منطقه زمانی به نسبت عبور از سه تا شش منطقه زمانی معمولا علائم شدیدتری به‌جای می ‌گذارد.

مسافران معمولا در سفرهایی که به سمت نیم‌ کره شرق دارند،‌ نسبت به سفرهایی که رو به سمت نیم‌ کره غربی است، علائم شدیدتری را گزارش می‌ دهند.

علائم جت‌ لگ مشابه خستگی عمومی مسافرت نیست و با عوض کردن صندلی یا هواپیمایتان بهبود نمی ‌یابد.

Jet lag

دقیقا چه چیزی منجر به جت ‌لگ می ‌شود؟

کره زمین بطورکلی به ۲۴ منطقه زمانی تقسیم می ‌شود. ساعت طبیعی بدن شما بطور طبیعی ریتم شبانه ‌روزی ۲۴ ساعته را کنترل می‌ کند که پس از عبور از این مناطق زمانی برای مدتی مختل می ‌شود. به‌ این ‌ترتیب است که علائم جت‌ لگ در بدن ظاهر خواهد شد.

ساعت بدن شما در حقیقت ساعت خواب ‌و بیداری شما را تنظیم می ‌کند و  همین‌ طور با موارد زیر نیز در ارتباط است:

  • اشتها
  • گوارش
  • عادات روده
  • تولید ادرار
  • دمای بدن
  • فشارخون

همچنین باید بدانید که ساعت بدن شما با منطقه زمانی که در آن زندگی می‌ کنید تنظیم و هماهنگ شده است، بنابراین بدن شما عادت دارد که در زمان مشخصی بخوابد و از خواب برخیزد.

Jet lag

حال اگر شما در مناطق زمانی مختلف سفر کنید مدتی طول می ‌کشد که بدنتان به ساعات تاریکی و روشنایی عادت کند و برنامه روزانه خوابیدن و برخاستن را طبق آن تنظیم کند.

درمان سفر زدگی جت ‌لگ

با اینکه شواهدی مبنی بر اینکه جت ‌لگ ‌می ‌تواند در طولانی ‌مدت سلامت انسان را تهدید ‌کند، وجود ندارد، اما این موضوع می‌ تواند به مشکلی جدی نیز تبدیل شود. نکته جالب در این خصوص این است که اگر شما نیز مانند خدمه پرواز یا خلبان ‌ها زیاد سفر می ‌کنید. ریسک ابتلا به سرطان در شما کمتر از سایر مردم است.

در اغلب مواقع علائم جت‌ لگ بعد از چند روز خود به ‌خود خوب می ‌شوند. درمان ‌های پیشنهاد شده برای این عارضه هیچ‌ وقت به‌ درستی مورد آزمایش قرار نگرفته ‌اند. توصیه ‌های زیر رویکرد عمومی برای مواجه با این عارضه بوده که ممکن است به کاهش این علائم کمک کند.

Jet lag

زمانی که به مقصد مورد نظر رسیدید:

بجای آنکه همچون قبل روند خواب‌ و بیداری خود را با ساعت مبدا هماهنگ کنید. به‌ سرعت برنامه روزانه خودتان را تغییر دهید و  با ساعت روز و شب مقصدتان هماهنگ شوید.

 پیشنهاد می ‌شود پس از اینکه به مقصد رسیدید، نخوابید، حتی اگر خسته هستید تا شب صبر کنید و سپس بخوابید. به این صورت بدنتان با سرعت بیشتری به ساعات جدید عادت می‌کند.

زمان خود را بیرون از منزل سپری کنید. نور طبیعی خورشید به ساعت بدنتان کمک می‌کند تا زودتر با محیط جدید سازگار شود.

جلوگیری از جت ‌لگ

جلوگیری از این عارضه در سفرهای هوایی تقریبا غیر ممکن است و درمان ‌های پیشنهاد شده به‌ اندازه کافی قوی و مؤثر نیستند.

Jet lag

البته مواردی نیز وجود دارد که ممکن است علائم را کاهش دهد. یکی از بهترین راه‌ ها این است که از چند روز پیش از سفر ساعت خوابتان را با مقصد مورد نظر هماهنگ کنید و قبل از پرواز خواب کافی داشته باشید.

منبع: nhs

دسته بندی های مرتبط

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *